Beskrivelse
Tanzania er et spennende kaffeland som ofte kommer i skyggen av den eksklusive kaffen fra Kenya. Med den nye standarden for spesialkaffe er likevel ikke kaffen fra Tanzania noe dårligere. Kaffeindustrien gir direkte inntekt til over 400 000 bonde-husholdninger og bidrar dermed til levebrødene til estimert omlag 2,4 millioner mennesker. (1)
This happens because the functionality/content marked as «Google Maps» uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: Klikk her for å åpne informasjonskapsler-valgene dine.
Kaffe i Tanzania
Muntlige historier forteller at Hayastammen i nordvest Tanzania tok med seg kaffe fra nåtidens Etiopia i det 16. århundre. Måten den ble tilberedt på den gang var at kaffebærene ble kokt sammen med urter og røkt i flere dager, så ble de tygget som et stimuli. For Hayafolket var kaffen vel så viktig som et handelsmiddel. Den var en valuta hvis verdi var basert på at den var et middel for å hylle kongen, den ble brukt i fredshilsener og i religiøse ritualer. For å få dyrke kaffe måtte en ha hayakongens tillatelse. En kunne da få avlegginger og dyrke i spesifikke områder. På den måten bidro denne kaffen til økt velstand for hayafolket før kolonitiden.
Da Øst Afrika kom under tysk kontroll på slutten av 1800tallet plantet de kaffe av importerte arabica-frø i hele Bukoba-området for å tvinge Haya-folket over i pengeøkonomi. Ved at kongen ikke lengre hadde kontroll over kaffeproduksjonen mistet den statusen den hadde hatt som handelsvare for Hayafolket.
I dag er Tanzania på 24plass i verdens kaffeproduserende land. 70% av all kaffen som produseres er arabica, som er varianten som ble innført av kolonistene. (3)
Ved fremveksten av den tredje kaffebølgen (third coffee wave) og direkte handel får produsentene i dag godt betalt for å produsere kaffe ved at han/hun følger dagens retningslinjer for beste kvalitet og bærekraftig produksjon.
Fakta fra importøren: (2)
Origin: Igale (Ipyana FG)
Ipyana smallholder farmers
(1): Tanzania Coffee Industry Development Strategy 2011/2021
(2): https://hub.cropster.com/store/listings/5633
(3): https://apps.carleton.edu/curricular/ents/assets/coffee_poster.pdf
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.