Publisert Legg igjen en kommentar

Videre til norgesmesterskapet!

I påsken fikk jeg spørsmål om jeg ville være med på regionmesterskapet i håndbrygg. Det ble litt kort forberedelsestid men jeg sa ja og ikke mange dagene etter var seieren i havn. Neste stopp: NM i Brewers Cup, på Primulator i Oslo 19-21 juni.

Som om jeg ikke hadde det travelt fra før…! Men jeg skal gi alt og gjøre mitt beste. =)

Publisert Legg igjen en kommentar

Takk!

Hvor ble det av 2021? Året vi trodde alt skulle gå så mye bedre. Slik ble det bare en periode så ble alt verre igjen. Men nå kommer et nytt år med et nytt håp og nye lys i enden av tunellen. Da er det bare å krysse fingrene og hoppe i det! Alt blir nok bedre snart skal du se… But until then – we have coffee!

2021 har likevel vært et spennende år i bedriften – takket være våre trofaste kunder, abonnenter og følgere. Noe av det viktigste som har skjedd produksjonsmessig er effektiviseringen som fulgte med investering i en doseringsmaskin i sommer! Den skulle vise seg å kutte tiden vi brukte på dosering og pakking med omlag 60-80%. (En aktivitet for hele familien!)

På slutten av året fikk vi nye poser som er lettere, tynnere og litt mer miljøvennlige. Vi går dermed bort fra rivestrimlen på baksiden slik jeg har hatt en stund – nå skal de rives i toppen. Fremdeles sorteres de som restavfall.

I følge brenneloggen har vi i 2021 brent + / – 950 kg spesialkaffe i 2021. Det er omlag 150kg mer enn 2020.

Dessverre har vi solgt langt mindre av kaffen som går til inntekt for Childrens Burn And Wound Care (CBWCF) i år. Grunnen til det er at vi måtte finne ut en mer praktisk løsning for hvordan selve støtten kunne overføres og dermed hadde vi den borte fra butikken en lang stund. Men støtten fra abonnentene har blitt overført som normalt.

Nå har vi derimot funnet en mye bedre løsning som er god for alle parter og kaffen er tilbake i nettbutikken for normalt salg. I samarbeid med CBWCF kutter vi ned på mellomleddene og importerer nå direkte fra Yirgachaffe Coffee Cooperative i Addis Ababa. Av all etiopiakaffe vi nå selger vil en god andel gå til Childrens Burn And Wound Care Foundation. Totalt i år har vi overført 11 863 kr til stiftelsen (mot 25000 i 2020), men vi har forventninger til et enda bedre resultat i 2022.

I løpet av året har vi også inngått et samarbeid med en freelancer i Tanzania. Han har fått anledning til å skrive flere artikler til håndbrent.no som et ledd i at han selv lærte seg mer om spesialkaffe. For han selv har det vært en god ekstrainntekt og det kom godt med når hans familie fikk plutselige sykehusutgifter i 2021. Vi håper han fortsatt er gira på å lære mer og bidra med mer innhold i 2022.

Endelig har vi også fått utvikle vår egen turkopp! Den er dreid i svartor tre med god hjelp fra håndverker Sverre Strandberg. Omgitt av et lærbelte med en tekst du selv kan velge, produsert av brennemesteren selv. Koppen henges i beltet eller på sekken med en medfølgende karabinkrok.

I 2022 tar vi sikte på noen mindre oppgraderinger av brenneriet og ytterligere effektivisering. Vi håper koronasituasjonen bedrer seg snart – vi ønsker både å utvide vårt samarbeid med CBWCF og et sterkere engasjement i Tanzania! Håper dere fortsatt vil være med oss på denne reisen.

Med det vil i ønske dere alle et riktig godt nytt år!

Publisert Legg igjen en kommentar

Kaffe kan forandre fremtiden – En historie om unge entreprenører


Arbeidsledigheten her i Tanzania er stor, derfor prøver mange unge å dra nytte av alle muligheter for å bli selvstendig næringsdrivende. De som gjør de harde jobbene med lav inntekt har lenge vært de som nå er eldre. Særlig kvinnene har hatt et liv med hardt fysisk arbeid. Unge mennesker vil heller jobbe på kontor og få store lønninger.

Men en gruppe unge går likevel mot strømmen, en gruppe som har endret retning og ser spennende muligheter hvor andre ikke gjør det.

Omega Raphael Ndanshau er en av de unge som oppdaget muligheten som finnes i kaffe. Han har bestemt seg for å dyrke og bli en ekspert på tilbereding. Hovedmålgruppen er turister som kommer til Arusha og Kilimanjaro.


Omega Raphael Ndanshau er en av de unge som oppdaget muligheten som finnes i kaffe. Han har bestemt seg for å dyrke og bli en ekspert på tilbereding. Hovedmålgruppen er turister som kommer til Arusha og Kilimanjaro.

Sammen med andre likesinnede entreprenører bestemte de seg for å forene og danne sin egen forening kjent som Kili Natural Flavour’s. De holder til i Uduru Village i Machame, og arbeider nå med produksjon og salg av kaffe.

Omega gav meg en god grunnleggende innføring i hvordan de prosesserer, tilbereder og klargjør kaffen de kjøper fra småprodusentene for salg. Kaffen må gjennom 4 trinn i denne prosessen. Omega forklarer:

Pergament kaffe:

På dette stadiet tørkes kaffe til den når et fuktighetsinnhold på mellom 10 – 12 %. På den måten konserveres kaffen. Med et høyere fuktighetsinnhold fermenteres kaffen fortere og råtner fort. Det gjelder å ha kontroll på fuktighetsnivået. Tørking av kaffe kan ta 7 til 15 dager avhengig av været, men langtidstørking er stort sett det beste.

Grønn kaffe:

Noen uker etter tørking av kaffen tar vi den med til fabrikken hvis den er mer enn 100 kg. Dersom det er mindre enn det så rister vi den på den tradisjonelle måten. 

Risting av kaffe:

Det er en 45 minutters kjøretur til brenneriet. Fordi kaffe er veldig følsomt for lukt og støv er det svært viktig å være varsom under transporten. Dette er spesielt en utfordring dersom kaffen skal eksporteres til europa da lukt, støv, fuktighet og varme er kaffens verste fiender. På brenneriet rister vi kaffen til forskjellige brennegrader. Light Roast, Medium Roast, Medium – mørk-, og Dark Roast, alt avhenger av hva kundene ønsker.

Pakking:

Kundene våre kjøper både hele bønner og ferdig malt. Hele bønner holder best på kvaliteten over tid, men de fleste ønsker ferdig malt.

Vi har forskjellige pakker fra 100g, 125g, 250g, 500g og 1kg. Etter å ha pakket kaffen i tette poser dekorerer vi den i afrikanske suvenir-poser i kitenge-stoff. (Tradisjonell vevd tekstil)

Vi selger kaffen vår til turister som besøker gården vår for kultur og lokal mat tur, og noen ganger sender vi med DHL til kunder i utlandet som ønsker å bestille mer.

Etter å ha startet opp har Omega inspirert mange unge mennesker som også ønsker å starte for seg selv. Virksomheten gav en god inntekt – helt frem til korona-pandemien kom. «Vi er nok ikke de eneste som ser frem til at pandemien er over for godt og at turistene vender tilbake», sier Omega.

Cathbert Msemo

Freelancer for håndbrent.no i Tanzania

Prøv vår fantastiske kaffe fra Øst Afrika!

Les flere historier her…

Takk!

Hvor ble det av 2021? Året vi trodde alt skulle gå så mye bedre. Slik ble det bare en periode så ble alt verre igjen. …
Read More

Salige er de kreative

Mange kaffebønder i Tanzania sliter med å få endene til å møtes. Men denne gangen møter vi en mann som kan fortelle en annen historie. “Kaffen …
Read More

Publisert Legg igjen en kommentar

Salige er de kreative

Mange kaffebønder i Tanzania sliter med å få endene til å møtes. Men denne gangen møter vi en mann som kan fortelle en annen historie.

“Kaffen som er dyrket rundt Kilimanjaro har veldig gode forhold. Den er søt og kundene elsker den. De som får smake på den kommer alltid tilbake for å kjøpe mer!” sier Valerian Albert Maro i det han stolt ønsker meg velkommen til gården sin i Uru Kusini, en halvtime med pikipiki fra den travle byen Moshi.

Jeg hadde hørt rykter om engasjementet til denne mannen og ønsket å finne ut mer. Gården bader i lyset fra den steikende solen men de høye banantrærne kaster god skygge over kaffebuskene. 

Hardt arbeid og en klype kreativitet

Valerian er en småskala kaffedyrker i dette området som også ønsker turister velkommen til gården sin. Det tar ikke lang tid før jeg oppdager denne gamle mannens karakter.

«Tanzanias Kilimanjaro-kaffe har generelt litt mindre fylde og syrlighet enn sin storebror Kenya AA. Likevel fremstiller den en veldig fin fylde sammen med en en balansert, saftig og ren smak i koppen (…). Den har mange av de positive egenskapene til god Kenya-kaffe og er virkelig en av verdens beste premiumkaffe.» (fra EspressoCoffeeguide.com)

Han oser av kreativitet og er ung til sinns. Han er morsom, talentfull og omtenksom. “Jeg er grundig og nøye når det gjelder kaffedyrking” sier han ettertenksomt, “da blir det god kaffe og stor innhøstning.” Valerian deltar på forskjellige kurs og bruker kompetansen han tilegner seg til å gjøre en bedre jobb.

I mer enn 36 år har Valerian vært involvert i kaffe-dyrking. I 2008 fikk han opplæring i å dyrke, håndtere, høste og tilberede kaffe. Kompetansen han fikk tok han med seg i sitt arbeid med kaffe. Innen 2010 hadde resultatene endret seg: «Gården min vant prisen for å være den beste blandede kaffe- og bananplantasjen i 2010.”

Valerians øyne gløder mens han forteller. “Jeg fikk besøk av ‘frihetsfakkelen’ [en ærefull bragd i Tanzania] fulgt av myndighetspersoner som kom for å anerkjenne jobben jeg har gjort for å produsere denne dyrebare nasjonale avlingen. De ga meg gaver og penger for å inspirere meg til å lære mer, sier han.

Valerian Maro produserer fra 500 til 1300 kilo fra gården sin hver innhøstning. Et kilo går for 17kr – 45kr.

«Hvis du nøye følger alle kunstens regler for dyrking, høsting, oppbevaring og brygging, da når kaffen sitt ytterste potensiale.»

Valerian har syv barn. Alle har fått god utdannelse og er nå ansatt i bedriften. Inntektene på kaffe har finansiert barnas skolegang og huset i landsbyen hvor han nå bor. “Det gjelder å være kreativ! Jeg har satt sammen en gruppe med tradisjonelle dansere. Det er populært blant turistene! Vi danser og har det gøy mens vi drikker kaffe, og turister kjøper med seg mye kaffe når de drar”.

Men når jeg spør han om korona gir han fra seg et sukk: “Denne koronapandemien har satt kjepper i hjulene for oss. Men vi håper turistene snart skal komme tilbake, og da skal vi være klare til å fortsette med aktivitetene.

Det er mange utfordringer rundt oss, men for meg ser jeg muligheter overalt og forsøker å snu det til min fordel. Å være kreativ og å produsere kvalitetskaffe har vært noe som skiller meg ut fra andre som fortsetter å dyrke på mer tradisjonelt vis og som bare selger til de tilgjengelige kooperativene.

Jeg har flere utsalgssteder, blant annet på min egen restaurant her i byen. Om kvelden brygger jeg kaffe og folk kommer for å drikke. Vanligvis er det eldre mennesker som kommer, men i disse dager kommer er det flere og flere unge mennesker som kommer og tar seg en kopp kaffe mens de snakker og deler forskjellige ideer, politikk og sport. Det er en ny trend!”

«Vanligvis er det eldre mennesker som kommer, men i disse dager kommer er det flere og flere unge mennesker som kommer og tar seg en kopp kaffe mens de snakker og deler forskjellige ideer, politikk og sport. Det er en ny trend!»

“For meg har kaffe gitt en god inntekt og har gitt meg mange venner i Tanzania og utenfor landet. Når de kommer til Tanzania, legger de inn et besøk hos meg for å få kaffeopplevelser. Ofte tar de med seg slektninger og venner.” Etter en ettermiddag med Valerian forstår jeg godt hvorfor turistene kommer tilbake. Valerian er ikke bare en engasjert kaffebonde men også en fengslende forteller. Og når samtalen går mot en avslutning gir han meg et lurt smil og innrømmer: «Jeg drikker kaffe hver dag og jeg liker det, men noen ganger blander jeg det med litt ingefær og sukker». 

Cathbert Msemo

Freelancer for håndbrent.no

Myksvoll Mikrobrenneri ønsker å ta inn kaffe fra Tanzania men vi vil sikre en god handelsrute fra produsentland helt frem til brenneriet. For oss er det viktig at kvaliteten bevares hele veien men også at handelen er sporbar og oversiktlig. I det siste har vi ikke lykkes med å finne det vi leter etter men vi har innkommende kaffe fra bl.a. Kenya og Dem.Rep. Congo like rundt hjørnet.

(red. anm.)

Publisert Legg igjen en kommentar

Bunnen av bondens kopp

Skrevet av Cathbert Msemo for nettbutikken håndbrent.no. Foto: Cathbert Msemo.
Oversatt av Ronny Myksvoll

Vi befinner oss i Kilimanjaro-regionen i Tanzania. Her er et stort kaffeproduksjonsområde hvor de fleste produsenter er småskala bønder. Sammen med kaffeplantene vokser det trær og bananer.

Mzee Focus Kamili Siriwa, en kaffebonde fra denne regionen har mye å fortelle om kaffedriftlivet sitt. «Jeg dyrker kaffe på tradisjonelt vis. Vi arvet den fra våre eldste, så jeg har stor respekt for denne planten. Å dyrke kaffe er det jeg liker best.» Han fortsetter: «Tidligere fikk vi god fortjeneste, men denne i dag er så lite lønnsomt at mange mennesker i denne landsbyen har sluttet helt å drive med kaffe.»

Slik ble jeg møtt velkommen av Mzee Focus på gården sin i landområdet ved foten av det frodige Kilimanjaro-fjellet. Han pleide å livnære seg på kaffeproduksjon uten å ha behov for andre inntektskilder. Men nå er det annerledes, han har begynt å dyrke ris i tillegg. «Det er vanskelig å få tak i kvalitetsfrø. Jeg gjør mye forberedelser og får lite igjen for det. Ofte blir produktet for dårlig» forklarer Mzee Focus. Tidligere fikk han frø fra forskjellige organisasjoner og fra staten, men nå er det lenge siden de sluttet med å gi ut frø til bøndene.

Focus bruker mesteparten av tiden på å ta vare på åkrene og avlingene. Miljøet er infisert med mange skadedyr, så vel som sykdommer forårsaket av bakterier og sopp. «Det er vanskelig å drive uten plantevernmidler, men det er veldig dyrt,» sa Msee Focus. Han beskytter trærne sine med kobberspray. “Noen ganger får jeg ikke tak i. Ooh! Da får jeg veldig lite avling på grunn av skadene fra skadedyr og plantesykdommer ”.

Utfordringer for småbøndene

«Bønder elsker kaffe, men kaffe elsker ikke bøndene»
– Severini Tarimo

Severini Tarimo er en nabo til Mzee Focus. Også han dyrker kaffe. Han sier at prisene som bøndene selger kaffen for ikke samsvarer med produksjonskostnadene. Han synes det er synd at forbrukerne må betale mer for kaffe, likevel er det trist at bøndene må selge til en så lav pris.

«I fjor solgte vi den for 10kr kiloet«

“Det er dyrt å produsere kaffe, men i fjor solgte vi den for 10kr kiloet [!!! – red. anm.] og vi selger til en organisasjon som er utrolig sene med å betale, det kan ta mer enn seks måneder før vi mottar pengene, ” sa Severini Tarimo. Prosessen med å selge kaffe er komplisert, og byråkratiet det får konsekvenser for bøndene og kaffedriften generelt.

Før hadde Severini mer enn fem hundre kaffetrær. I dag er det bare to hundre igjen på gården og han har dyrket bananer mais og bønner i sitt gjenværende sletteområde. «Bønder elsker kaffe, men kaffe elsker ikke bøndene», forklarer han igjen og igjen. «Hvis de bruker for mye plantevernmidler for å drepe skadedyr og sykdommer, hevder forbrukerne at kaffen mister kvalitet, sødme og er mindre sunn, de kjøper dem ikke.»

En av de naturlige metodene de bruker for å drepe skadedyr

En av de naturlige metodene de bruker for å drepe skadedyr, er å henge opp flasker med giftig vann, og når insekter kommer inn, dør de. «Vi prøver å bruke naturlige metoder så mye vi kan for å beskytte avlingene, men de er ikke tilstrekkelige alene, vi mister mye kaffe», sa Severini.

Alt det byråkratiske, den lave salgsprisen, mangel på gode plantevernmidler, mangel på moderne kaffeproduksjonskompetanse, det er faktorer som ødelegger for  kaffeproduksjonen i store mengder og til og med risikerer at avlingen forsvinner blant småskalaprodusentene.

Focus forklarer at det er mange følelser i sving. «På tross av alle utfordringene elsker jeg kaffe. Jeg elsker å drikke det, spesielt når været er kaldt, som det kan bli ved foten av Kilimanjaro-fjellet. Kaffe er forfriskende og oppkvikkende» sa han. «Den hjelper meg å huske og å tenke. Min mentale kapasitet blir forbedret.»

På tross av alle utfordringene elsker jeg kaffe

Myksvoll Mikrobrenneri jobber for en bærekraftig handel med produsentene. Blant annet ser vi etter muligheter for å inngå gode direktehandelsavtaler med småprodusenter bl.a i Tanzania. Har du spørsmål til denne artikkelen, send oss gjerne en e-post! Mvh R. Myksvoll

Publisert Legg igjen en kommentar

Alt du ikke visste du kunne bruke kaffegrut til!

Det blir ganske mye kaffegrut i søpla hos oss hver uke. 35g til frokost, lunsj, ettermiddag og noen ganger til kvelds blir fort et kilo (tørr) grut i uken. I løpet av et år blir det da nesten 52 kilo kaffegrut etter at tyngden fra vannet er trukket fra.

Over 2 milliarder kopper kaffe konsumeres hver dag. Tenk for et stort landområde med kaffegrut det utfyller hvert år! Og det er også uheldig for miljøet siden kompostert kaffegrut avgir metangass, som har 86 ganger mer globalt varmepotensiale enn CO2.

Men for kreative innovatører er det nesten ikke grenser for hva en kan bruke kaffegruten til. Her er noen forslag, og har du flere, så legg gjerne til en kommentar i kommentarfeltet under 🙂

1. Såpe

Såpe kan du enkelt lage med å smelte glyserin-blokker, blande i kaffegrut og helle over i såperformer (nokså enkelt forklart). Det finnes utallige tips og oppskrifter og begynner du å eksperimentere nå har du skikkelig gode julegaver til desember! Her er noen videre linker til inspirasjon:

https://www.thesprucecrafts.com/coffee-soap-recipe-517137

http://hvor-enkelt.com/Hobbyer/post/4220-Lag-glycerin-såpe.html

… eller gjør et enkelt søk på youtube

2. Lag peiskubber

Det kreves kanskje litt mer viljestyrke og innovasjonssans, men med å tørke kaffegrut og blande det med voks, kan du lage peiskubber som brenner 8 ganger lengre enn vanlig ved! Jeg er fortsatt litt usikker på hvor bra det er for ordinære norske fyringsovner, men i dag samles det inn kaffegrut fra mange bedrifter i London for å lage «Coffee Logs» – et bærekraftig alternativ til ved.

3. Biodiesel

… og noen av Londons busser går forresten på Bio-Diesel utvinnet av kaffegrut!

4. Gjødsel

Den mest kjente metoden å resirkulere kaffegrut på er likevel å bruke det til gjødsel. Ulempen er at kaffen inneholder mye kaffein, klorogensyre og tannins, som er giftige for planter. Kaffegruten må derfor komposteres i minst 98 dager før de blir lagt på plantene. Etter 98 dager er disse nivåene redusert så mye at plantene kan nyte godt av potassium og nitrogen av gjødselet.

5. Hårvask

Kaffegrut er rik på både potassium og nitogren i tillegg til at det har en slipende struktur som kan erstatte flere renseprodukter du har i hjemmet. Er du sprø nok kan du også bruke det til å vaske håret! For de som bruker styling produkter kan en god kaffe-skrubb gjøre susen for å få vekk restene.

… Og ble du inspirert til å forsøke noe av dette, eller har du flere gode ideer så ta gjerne kontakt med oss 🙂 Vi vil gjerne høre fra deg.

https://www.weforum.org/agenda/2018/11/5-surprising-ways-coffee-grounds-can-be-reused/

https://www.thesprucecrafts.com/coffee-soap-recipe-517137

https://www.bbc.com/news/uk-england-london-42044852

Publisert Legg igjen en kommentar

På tampen av året

2020 er historie og det er med takknemlighet at vi går over i et nytt år. Forhåpentligvis vil det neste året bli et bedre år for hele menneskeheten enn det 2020 kunne by på.

I mikrobrenneriet har vi likevel noen høydepunkter på tross av korona. For det første rakk vi akkurat en tur til Øst Afrika før verden stengte ned. (Og det var på hengende håret). Turen var hovedsakelig en ferietur, men med utforsking av flere businessmuligheter høyt på agendaen. Vi håper det blir mer «kjøtt på beinet» i 2021, selv om alt ble lagt på hyllen etter 12. mars

Først noen historier fra Instagram i 2020:

Etter hjemkomst og 14 dagers karantene kunne vi tilby kaffe levert på trappen til de som måtte ønske det. Det resulterte faktisk i økt omsetning, særlig den første tiden. Gjennom året har det også gått jevnt og trutt og mot slutten av året gikk salget over all forventning. Ingen tvil om at «Fredsfyrsten» fikk bein å gå på!

Vi har i løpet av 2020 brent over 800kg spesialkaffe fra Burundi, Etiopia, Uganda, Colombia, Peru, Indonesia og Tanzania. Det er et fint resultat for vår lille bedrift og vi setter oss som mål å øke kvantum ytterligere til neste år. Rett før jul leverte vi kaffe til Søyland Gård hvor vår kaffe etter alt å dømme vil komme i hyllene over nyttår. I tillegg håper vi på flere marknadsdager – og hvem vet, kanskje vi også får et fast utsalgssted i 2021?

Av kaffen som har blitt solgt med 45% av omsetning uavkortet til Childrens Burn & Wound Care Foundation, har kr 25 000,- blitt innbetalt til stiftelsen i løpet av året. Det er gledelig at vi på denne måten kan være med å bidra til at brannskadde barn i Etiopia får et verdig liv! Det hadde vært fantastisk om vi kunne doble dette beløpet i 2021!

Med denne korte oppsummeringen sier vi tusen takk for et innholdsrikt år (på godt og vondt) og vi ønsker alle våre kunder og følgere et riktig godt nytt år! 🙏

Publisert Legg igjen en kommentar

Et skittent vindu

I en leksjon jeg nylig hørte om ekstrahering, altså – hva som skjer når kaffen reagerer med vann, hørte jeg et sitat som virkelig setter ord på hva som er greia med spesialkaffe. Sitatet sier ikke bare noe om ekstrahering men egentlig noe vesentlig om spesialkaffe som sådan:

Hvert ledd i kaffekjeden er et vindu. Det vinduet kan være rent eller skittent. Når du har dårlig prosessering ser du tilbake på kaffeplantasjen gjennom et skittent vindu. Lengre ned i kjeden ser du fremdeles gjennom det skitne vinduet til plantasjen. Hvis du vasker hvert vindu blir kaffen transparent og du kan se hva som skjer med den.

– George Howell, George Howell Coffees (Fritt transkribert og oversatt av undertegnede).

Så hvordan sørger vi for at vinduene er rene slik at vi kan «se tilbake til plantasjen»?

  1. Bryggeutstyret ditt må være rent.
  2. Vannet må være rent og godt! Friskt, rent vann uten klor. Husk at en kopp kaffe består av 98,75% vann og 1,25% løselige stoffer (kaffeekstrakt)
  3. Riktig kvernegrad på en god kvern som kverner jevnt er særdeles viktig.
  4. Men også at kaffen håndteres rett på plantasjen, på veien over havet, under lagring, brenning, pakking og at den er fersk når den brygges.

Derfor er det også viktig å kjøpe kaffe som fokuserer på å fremstille kaffens særegne karakter!

For de spesielt interesserte ligger videoen i sin helhet her:

Noe innhold eller funksjonalitet her er ikke tilgjengelig på grunn av ditt informasjonskapsel-valg. 

This happens because the functionality/content marked as «Google Youtube» uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: Klikk her for å åpne informasjonskapsler-valgene dine.

Publisert Legg igjen en kommentar

Høstkaffe fra Uganda: Asili

Den nye kaffen i sortementet kommer fra Uganda! En spennende vasket og semi-tørket klassiker fra en gård som heter Kingha Estate – 1350 m.o.h., noe som gjør den til den lavest dyrkede kaffen vi har brent på lang tid. Høstet 2020.

Partiet har fått navnet «Asili», som består av varianten SL28, SL 34 og SL 14. De to første er de mest anerkjente variantene som vanligvis forbindes med kenyansk kaffe. Asili er Swahili og betyr «Klassisk», noe denne kaffen er både i profil og i måten den er prosessert på.

Innehaveren av gården heter Kingsley Griffin, en dedikert mann som jobber for å forbedre lønnsvilkårene til de lokale bøndene. Les mer om dette lengre nede.

Bare 11 sekker er produsert av dette partiet! En nydelig kaffe som kan nytes alene eller sammen med maten. Kaffen endrer også karakter – og er vel så god – når den kjølner!

Bærekraft og utvikling

Denne kaffen er fra Kingha Estate, en gård på 1350m.o.h som strekker seg over 15 hektar, omtrent 10 timer kjøretur fra Kampala. Gården drives av Kingsley Griffin, opprinnelig fra Canada – en lærer som bestemte seg for å starte en kaffeplantasje etter å ha vært på gorillasafari i området. Etter mye hardt arbeid og realitetsorienteringer har han nå klart å bygge opp en gård som gir mye tilbake til lokalsamfunnet.

I tillegg til å dyrke fantastisk kaffe er Kingha Coffee dedikert til å forbedre levestandard og inntekt til kaffebønder i Uganda. De arbeider direkte med utdanning og opplæringsprogram og hjelper bønder til å få mer utbytte og høyere kvalitet på kaffen som igjen fører til langt høyere inntekt. Kingha samarbeider også med lokale skoler, skaffer klær og ressurser – og opplæring i agrikultur i lokalsamfunnet. 

Når det er innhøstning hyres 85 lokale ugandiske dagarbeidere inn, noe som gjør at Kingha Coffee er en av de største arbeidsgiverne i distriktet.

95% av energien for å drive gården får de fra solceller og de bruker ingen form for kjemisk gjødsel eller plantevernmidler i produksjonen.